Algemene vergadering van Verlenging Nooit 26/02
15 Maart 2016
Zo'n 60 mensen waren naar zaal Den Boom gekomen om te vernemen hoe het de luchthaven van Deurne vergaan is in 2015. Bert Leemans was meer dan een uur aan het woord en illustreerde zijn speech met een uitgebreide powerpointpresentatie.
Wat moeten we onthouden ?
Dat Verlenging nooit nu 186 leden telt (een groei van 32 in 2015)
Dat Deurne veel meer passagiers aantrekt: van een diepterecord van 137015 naar 212153.
Als we de CEO van Egis moeten geloven is de sky werkelijk de limit en wordt voor 2016 nog een flinke groei verwacht. (naar 280000 passagiers!)
Dat VLM in slechte papieren zit ? het Nederlandse filiaal werd inmiddels failliet verklaard ? en aan het afbouwen is.
Er is een sociaal conflict en vier Fokkers 50 worden verkocht en terug verhuurd (sale and lease back).
Dat zij op 14/2/15 stopten met de verbindingen naar Genève en Birmingham.
Dat er 504 unieke klachten zijn geweest, vooral van geluidsoverlast.
Dat het protest aan de andere kant van de luchthaven groot in omvang werd en dat PVDA+ er eiste om meetpunten voor fijn stof te plaatsen.
Dat het bij Jetair ook niet allemaal koek en ei is ( de lijn naar Berlijn wordt met ingang van 6/3/16 stop gezet).
Dat de startbaan met 40 meter werd verlengd (de breedte van de in december geopende tunnel) en kan gebruikt worden om toestellen over te laten rijden
Dat er nu 64 % opstijgt richting Antwerpen en 36 % richting Vremde
en laste but nog least
dat Verlenging nooit aan de ganse zaal mandaat vroeg om met andere organisaties (VATUV, Ringland e.a.) te gaan samenzitten om samen onder de noemer: geen toeristische vlieghaven.
Dit is nodig om met een groter draagvlak de verdere uitbouw tegen te gaan. Er kan dan ook gedacht worden aan een andere invulling van het terrein.
Zowat alle aanwezigen verklaarden zich hiermee akkoord.
tot daar de voornaamste punten.
Wie meer wil weten kan altijd de volledige presentatie bij Groen Gangmaker opvragen.